آموزش برنامه نویسی اسکرچ در تبریز
ترم دوم برنامه نویسی
نام دوره آموزشی | ساعت | شهریه (ریال) |
---|---|---|
اسکرچ ترم دوم | 15 جلسه (30 ساعت) | 33.000.000 |
رئوس مطالب
جلسه اول :
Broadcasting
تغییر حالت sprite با پیام پخش سراسری
پروژه:برای یک sprite حالت های مختلف طراحی کنید که با کلیک بر روی هریک از اجزای آن costume آن sprite تغییر حالت دهد.(مثل بازی dress up)
جلسه دوم :
Operators
بررسی بلوک های operators
پروژه: استفاده ازعملگرهای چهارعمل اصلی ریاضی و عملگرهای مقایسه ای
جلسه سوم :
Ask and Answer blocks
آموزش پرسش و پاسخ بین دو شخصیت
پروژه: بازی سوالات عمومی یا جدول ضرب را درست کنید که اگر جواب صحیح را وارد کنید پیام تشویق ظاهر شود در غیر این صورت بگوید اشتباه است.
جلسه چهارم :
Layers – Timer and Current Date
آموزش لایه ها ، تایمر و تاریخ جاری
پروژه: ایجاد ساعت آنالوگ با رعایت اولویت بندی لایه ها در اسکرچ به همراه نمایش تاریخ جاری سیستم و نمایش تاریخ دو روز بعد آن
جلسه پنجم :
بازی Maze تکمیلی و اضافه کردن کد تقلب
تکمیل بازی maze و اضافه کردن کد تقلب به بازی
پروژه:هدایت sprite با دستور if key space pressed
رفتن به مراحل بعد و سخت تر کردن مراحل همراه با اضافه کردن کد تقلب
جلسه ششم :
Stop – Wait until – Pick random
آموزش ایجاد حرکت تصادفی ، منتظرماندن و توقف در پروژه
پروژه: sprite سیب را اضافه کنید که در موقعیتی تصادفی در بالای صفحه ظاهر شود و به سمت زمین فرود آید.
سپس sprite سبد را اضافه کنید که با اشاره گر موس روی محورx حرکت کند وبا گرفتن سیب هاامتیار اضافه شود و با رسیدن امتیاز به حدنصاب تعیین شده سرعت افتادن سیب ها افزایش یابد و با تمام شدن وقت تعیین شده بازی متوقف شود.
جلسه هفتم :
Comments – Clone
مشابه سازی sprite و توضیح نویسی
پروژه1: sprite مار و غدا را به صفحه بیاورید که با استفاده از variableها تغییر جهت دهد و اگر به لبه برخورد کرد بازی متوقف شود و اگر به غذا برخورد کرد با مشابه سازی طول مار بیشتر شود.
پروژه2: برای هر بخش ازکدها توضیحات اضافه شود.
جلسه هشتم:
Scrolling backdrop – Repeat until
بررسی حلقه های شرطی و ایجاد پس زمینه متحرک
پروژه 1: sprite تفنگ و گلوله را اضافه کنید که با فشردن کلیدspace کلون گلوله ساخته و شلیک شود و تا زمانی به حرکت ادامه دهد که به دشمن برخورد کند سپس کلون حذف شود.
پروژه 2: sprite را اضافه کنید که در پس زمینه متحرک پرواز کرده و با برخورد به سکه ها امتیاز بگیرد.
جلسه نهم:
Find and Replace – List
ایجاد لیست و آموزش بلوک های مربوطه
پروژه:لیست اسامی دانش آموزان کلاس را ایجاد کنید که عمیات اضافه ، حذف و جابه جاکردن را انجام دهد وآن را با نام جدید جایگزین کند.
جلسه دهم:
Dictionary
طراحی dictionary با کمک ایجاد دو لیست
پروژه:یک لیست با کلمات انگلیسی و یک لیست با کلمات فارسی ایجاد کنید که با درخواست کلمه ای از کاربر آن کلمه را از لیست انگلیسی پیدا کرده و معادل فارسی آن را نمایش دهد و بالعکس.
جلسه یازدهم:
Math founction
پیدا کردن میانگین ، ماکسیموم و مینیموم لیست اعداد و بررسی توابع ریاضی در دسته بندی operator ها
پروژه1:ساخت یک لیست ده تایی از اعداد تصادفی و محاسبه میانگین ، حداکثر و حداقل اعداد در آن.
پروژه2:بلوک Abs را در دسته بندی operator بررسی کنید.
جلسه دوازدهم:
Bubble sort
مرتب سازی اعداد
پروژه:سه عدد به لیست اضافه کنید و اعداد را به صورت نزولی یا صعودی مرتب کنید.
جلسه سیزدهم:
My blocks-بازی مقدماتی Platformer
ایجاد بلوک
پروژه:طراحی backdrop مرتبط با بازی Platformer واضافه کردن حرکت جلو وعقب، جاذبه و پرش به گربه با استفاده از My blocks به نحوی که با برخورد گربه به در، به مرحله بعدی انتقال یابد.
جلسه چهاردهم:
بازی تکمیلی Platformer
تکمیل بازی plat former ورفع باگ های احتمالی
پروژه:sprite بازی بابرخورد به زمین ومانع به ابتدای بازی برگردد.
جلسه پانزدهم:
پروژه عملی