ترم اول برنامه نویسی

عناوین

ترم اول برنامه نویسی

نام دوره آموزشیساعت شهریه (ریال)
اسکرچ ترم یک15 جلسه (30 ساعت) 33.000.000

رئوس مطالب

جلسه اول:

نحوه دانلود و نصب اسکرچ در ویندوز

نحوه استفاده از ادیتور آنلاین در گوشی

توضیحات اسکرچ و تاریخچه آن

آشنایی با محیط اسکرچ و مفهوم block,sprite,backdrop

آشنایی با الگوریتم نویسی در برنامه نویسی

افزودن sprite ، حذف ، تغییر ، ویرایش مشخصات آنها ، ذخیره کردن وبه اشتراک گذاری پروژه

جلسه دوم :

Change background-Motion (glide,go to,turn,move)

آشنایی با بلوک های حرکتی و ظاهری

پروژه 1 :پرتاب توپ بسکتبال به تور توسط گربه

پروژه 2 :تغییر background همراه با حرکت sprite

جلسه سوم :

Change color – Change size – Repeat

تغییر سایز و رنگ sprite در حلقه تکرار

پروژه: sprite حروف نام خود را اضافه کنید و با فشردن پرچم سبز عملیات زیر اجرا شود:

تغییر رنگ

چرخش

جابه جایی حرف در مکان های مختلف

تغییر سایز sprite با بلاک ها

حرکت sprite در مسیری مثلث شکل با بلاک glide

جلسه چهارم :

When this sprite clicked- Sounds – Voice and Music

پخش موسیقی همراه با کلیک روی sprite -ضبط و تغییر صدای کاربر

پروژه: ابزارهای موسیقی را به صفحه اضافه کنید که با کلیک روی هرکدام صدای مختص به خودش پخش شود سپس صدای خود را ضبط کرده وآن را به صدای ربات تغییر دهید.

جلسه پنجم :

Forever – Change costume – Creating animation

ایجاد انیمیشن و تغییر حالت با بلوک forever

پروژه: یک پروانه را به صفحه اضافه کنید که برای همیشه با پخش صدا وتغییر حالت در مسیری تصادفی حرکت کند.

جلسه ششم :

Speaking and Thinking

مکالمه و کفتگو بین دو sprite

پروژه: تبریک تولد بین دو نفر همراه با تغییر backdrop و costume

جلسه هفتم :

Change x,y – Mouse and Keyboard control

آموزش رویدادهای موس و کیبورد و تغییر موقعیت sprite

پروژه:یک sprite را به صفحه اضافه کنید که با حرکت موس و کلیدهای مکان نما کیبورد، موقعیت sprite تغییر کند.

جلسه هشتم :

Conditional actions – Touching – Bouncing

آموزش دستورات شرطی ، آموزش حرکت رفت و برگشت (sprite) و برخورد کردن همراه با ظاهر شدن و مخفی شدن آنها

پروژه:حرکت ماهی ها در دریا که با برخورد کردن به لبه برگردند. سپس یک کوسه اضافه کنید که برای همیشه با اشاره گر موس حرکت کند و ماهی ها با برخورد به کوسه مخفی شوند.

جلسه نهم :

 Upload image and Graphic effects – Creating your own sprite and Costume

طراحی sprite و آپلود کردن عکس به اسکرچ و آموزش effect گرافیکی

پروژه 1 :طراحی sprite دلخواه و تغییر حالت دادن آن sprite

پروژه 2 :بارگزاری عکس در اسکرچ و ایجاد جلوه های ویژه

جلسه دهم:

Variables

آموزش متغیرها

پروژه : پروژه جوجه- sprite تخم مرغ و جوجه ای را اضافه کنید که sprite تخم مرغ از لبه صفحه به سمت جوجه glide کند و با زدن کلید space جوجه از روی مانع بپرد و اگر به مانع برخورد کرد تخم مرغ تغییر حالت داده و بازی تمام شود و در صورت برخورد نکردن با مانع امتیاز اضافه شود.

جلسه یازدهم:

بازی Maze

پروژه :ساخت پس زمینه maze

حرکت کاراکتر در maze

اتمام بازی با به حد نصاب رسیدن امتیاز یا برخورد به دیواره همراه با پخش صدای تشویق

جلسه دوازدهم:

Events

بررسی بلوک های رویداد

پروژه: ابتدا یک صفحه شروع اضافه کنیدکه با کلیک روی دکمه start به backdrop اصلی شروع بازی تغییر کند. سپس سه دکمه با عنوان backdrop های دلخواه با استفاده از بلوک when backdrop switch to ظاهر شود که با کلیک بر روی هر دکمه بهbackdrop مربوط تغییر کرده و sprite مربوطه ظاهر شود. همچنین sprite مربوطه با کلیک کردن روی کلیدهای کیبورد مشخص شده تغییر سایز دهد.

جلسه سیزدهم:

Pen extension

بررسی قسمت افزونه های pen-translate-music

پروژه1:ساخت ابزار نقاشی در اسکرچ

پروژه2:متن را از کاربر گرفته و ترجمه شده آن را به کاربر برگرداند.

پروژه3:ساخت نت های موسیقی در پیانو

جلسه چهاردهم:

Pen size and Color control – Shade – Stamp

ادامه مبحث pen extension

پروژه: کشیدن اشکال هندسی با استفاده از  Pen extension و تغییر رنگ  و اندازه مداد و مهر زدن و دنباله دار کردن sprite

جلسه پانزدهم:

پروژه عملی